Moms vid inställda arrangemang

2020-03-30 Inställda evenemang och avbokningar - i corona-tider med nya restriktioner kring sammankomster uppstår många frågor.

Saker som vi tagit för givna i vardagen är inte längre genomförbara och det är fortfarande långt kvar innan det värsta är över med det nya coronaviruset. Diverse restriktioner har införts för att försöka förhindra en allmän smittspridning, vilket bland annat medfört ett stopp för arrangemang där många människor samlas på samma plats. Som en direkt följd har otaliga evenemang behövt ställas in. Det faktum att det inte längre går att resa som tidigare har också medfört att deltagare avbokat eller helt enkelt uteblivit.

Den som tvingas ställa in ett arrangemang eller står inför ett större avhopp behöver fundera över hur företagets finansiella påfrestning kan lindras i största möjliga mån. En viktig faktor i sammanhanget är momsen. Regeringens åtgärder om anstånd med inbetalning av skatt är visserligen ett välkommet besked för många företag och kan ge välbehövligt andrum. Det finns dock även andra aspekter att väga in, exempelvis:

  • Vad innebär avtalsvillkoren för företagets momshantering vid inställt arrangemang?
  • Kan en arrangör få tillbaka tidigare inbetald moms från Skatteverket, och vem har egentligen rätt att behålla sådana belopp?
  • Vad gäller momsmässigt om kunder avbokar eller uteblir (no show)?
  • Föreligger fortfarande avdragsrätt för moms på inköp till ett arrangemang som ställs in?

Mazars skattejurister står redo att diskutera ovanstående punkter och alla andra skattefrågor som uppstår. Kontakta oss gärna för en avstämning så hjälper vi er vidare genom dessa oroliga tider.

Publicerad 2020-03-30

Har du frågor är du givetvis välkommen att kontakta oss på Mazars!

Till Mazars information och bevakning - Covid-19.